The role of business training practices in the experience economy: an analysis from the perspective of sociology of emotions
https://doi.org/10.25205/2658-4506-2018-11-2-170-180
Abstract
The article focuses on consideration of business training practices in the context of the experience economy using basic theories of sociology of emotions (J. Barbalet, A. Hochshild and M. Maffesoli). 2 ideal types of training were constructed and analyzed: training show and specific skills training. Both types appeared as a result of the spread of the experience economy and both types stimulate its development. Training show is important as an event that gives unique emotions and impressions, charge of confidence and affects shared in modern tribes. Specific skills training is designed to increase competitiveness in the experience economy: it is necessary to master emotional labor, learn to play roles, create unique impressions and experiences for the clients in different ways.
References
1. Вебер М. Основные социологические понятия // Вебер М. Избранные произведения. М.: Прогресс. 1990.
2. Деева М. И. От индивидуального к разделяемому аффекту: постдюркгеймианская традиция в социологии эмоций // Социол. обозрение. 2010. Т. 9, № 2. С. 134-154.
3. Дюркгейм Э. Метод социологии // О разделении общественного труда; Метод социологии. М.: Наука. 1991.
4. Кларин М. В. Корпоративный тренинг от А до Я. М.: Дело, 2002.
5. Маффесоли М. Околдованность мира, или Божественное социальное // Социо-Логос. М.: Прогресс, 1991. С. 133-137.
6. Петровская Л. А. Теоретические и методические вопросы социально-психологического тренинга. М.: Изд-во Моск. гос. ун-та. 1982.
7. Сидоренко Е. В. Тренинг коммуникативной компетентности в деловом общении. СПб.: Речь, 2008.
8. Симонова О. А. Эмоциональный труд в современном обществе: Научные дискуссии и дальнейшая концептуализация идей А. Р. Хохшильд // Журнал исследований социальной политики. 2013. Т. 1, № 3. С. 339-354.
9. Barbalet J. M. Emotion, Social Theory and Social Structure: A Macrosociological Approach. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1999.
10. Goffman E. The Presentation of Self in Everyday Life. University of Edinburgh Social Sciences Research Centre, 1959.
11. Hochschild A. R. The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling. Berkeley: University of California Press, 1983.
12. Huizinga J. Homo Ludens: A study of the play-element in culture. Boston: Beacon Press, 1959.
13. Pine J., Gilmore J. The Experience Economy. Boston: Harvard Business School Press, 1999.
14. Toffler A. Future Shock. Random house, 1970.
Review
For citations:
Pervushin N.S. The role of business training practices in the experience economy: an analysis from the perspective of sociology of emotions. Reflexio. 2018;11(2):170-180. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/2658-4506-2018-11-2-170-180