Preview

Reflexio

Advanced search

Relations of parent-child relationships, social and school maladjustment and suicidal risks in adolescents

https://doi.org/10.25205/2658-4506-2018-11-2-63-85

Abstract

The article presents the results of the study of the relations between the suicidal thoughts in adolescents and the characteristics of parent-child relationships (attitudes, behavior and methods of parenting of mothers in the perception of adolescents, the position of adolescents in the system of interpersonal relationship and the nature of communication in the family), and social and school maladjustment. The study involved 60 students of 9th grades, 13-15 years old (30 boys and 30 girls, average age 14 ± 0,6 years) of Lyceum No. 7 in Chulym, Novosibirsk Oblast. The following methods were chosen for conducting the psychodiagnostic study: Child's depression depression (CDI, M. Kovacs, 1992 Children's Reports of Parental Behavior Inventory (adaptation of E. Matějček, P. Říčan, 1983), the projective test «Family Sociogram» by Justitskis and E. G. Eidemiller (1999), Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), a form for adolescents (Goodman, 2001). A survey was also conducted to collect information on family composition, psychoactive substance use and the presence of suicidal thoughts. As a result of the study, it was revealed that social and school maladjustment, accompanied by manifestations of anxiety and depressive traits, does not indicate the presence of suicidal tendencies in adolescents. Analysis of the relations between family factors and suicidal behavior of adolescents showed that adolescents’ assessment of mothers’ parenting strategies as directive and overly controlling is positively related to the presence of suicidal thoughts in adolescents. We can also say that adolescents’ egocentric focus on their experiences, sense of isolation and lack of closeness in family relationships are important components suicidal risks in adolescents.

About the Authors

E. A. Santalova
Novosibirsk State University
Russian Federation


O. V. Kiseleva
Novosibirsk State University
Russian Federation


References

1. Аксюта А. В. Современные направления психологической профилактики суицидального поведения подростков // Учен. зап. Санкт-Петербургского гос. ин-та психологии и социальной работы. 2015. Т. 24, № 2. С. 127-132.

2. Амбрумова А. Г., Тихоненко В. А. Диагностика суицидального поведения: Методические рекомендации. М., 1980. 48 с.

3. Амбрумова А. Г. Суицидальное поведение как объект комплексного изучения // Комплексные исследования в суицидологии: Сб. науч. тр. М.: Московский НИИ психиатрии МЗ СССР, 1986.

4. Банников Г. С., Федунина Н. Ю., Павлова Т. С., Вихристюк О. В., Летова А. В., Баженова М. Д. Ведущие механизмы самоповреждающего поведения у подростков: по материалам мониторинга в образовательных организациях // Консультативная психология и психотерапия. 2016. Т. 24, № 3. С. 42-68. doi:10.17759/cpp.2016240304

5. Белова А. П., Малых С. Б., Сабирова Е. З., Лобаскова М. М. Оценка депрессивности в подростковом возрасте // Вестник ЮУрГУ. 2008. № 32. С. 10-18.

6. В поисках психологических факторов риска суицида: смена парадигмы // Консультативная психология и психотерапия. 2018. Т. 26, № 1. С. 167-174. doi:10.17759/cpp.2018260112

7. Вихристюк О. В. Влияние средств массовой информации на суицидальное поведение подростков и молодежи (обзор зарубежных источников) // Современная зарубежная психология. 2013. Т. 2, № 1. С. 100-108. URL: http://psyjournals.ru/jmfp/2013/n1/58059.shtml (дата обращения 27.09.2018).

8. Глозман Ж. М., Самойлова В. М. Социально дезадаптированный подросток: нейропсихологический подход // Психологическая наука и образование. 1999. № 2. С. 99-109.

9. Дюркгейм Э. Самоубийство: Социологический этюд: пер. с фр. с сокр.; под ред. В. А. Базарова. М.: Мысль, 1994. 399 с.

10. Иовчук Н. М., Северный А. А. Что такое школьная дезадаптация? // Социальная дезадаптация детей и подростков. Проблемы, проявление, преодоление. М., 1995.

11. Опросник «Поведение родителей и отношение подростков к ним» (ПОР; Е. Шафер) / В. А. Сонин. Психодиагностическое познание профессиональной деятельности. СПб., 2004. С.169-178.

12. Павлова Т. С., Банников Г. С. Современные теории суицидального поведения подростков и молодежи // Психологическая наука и образование psyedu.ru. 2013. № 4. URL: http://psyedu.ru/journal/2013/4/Pavlova_Bannikov.phtml (дата обращения 28.09.2018).

13. Павлова Т.С. Диагностика риска суицидального поведения детей и подростков в образовательных учреждениях // Современная зарубежная психология. 2013. Т. 2, № 4. С. 79-91. URL: http://psyjournals.ru/jmfp/2013/n4/65490.shtml (дата обращения 11.09.2017).

14. Практикум по семейной психотерапии: современные модели и методы: Учеб. пособие для врачей и психологов / Под ред. Э. Г. Эйдемиллера. 2-е изд., испр. и доп. СПб.: Речь, 2010. 425 с.

15. Психологический словарь / Под ред. В. П. Зинченко, Б. Г. Мещерякова. М., 1996.

16. Разработка общего инструментария для опросов о состоянии здоровья / Под ред. A. Nosikov, C. Gudex; Всемирная организация здравоохранения. М.: Права человека, 2005. 193 с.

17. Сыроквашина К. В. Современные психологические модели суицидального поведения в подростковом возрасте // Консультативная психология и психотерапия. 2017. Т. 25, № 3. С. 60-75. doi:10.17759/cpp.2017250304

18. Холмогорова А. Б., Воликова С. В. Основные итоги исследований факторов суицидального риска у подростков на основе психосоциальной многофакторной модели расстройств аффективного спектра // Медицинская психология в России: электрон. науч. журн. 2012. № 2. URL: http://medpsy.ru (дата обращения 25.09.2018).

19. Холмогорова А. Б., Гаранян Н. Г. Многофакторная модель депрессивных, тревожных и соматоформных расстройств как основа их интегративной психотерапии // Клиническая и социальная психиатрия. 1998. № 1. С. 94-101.

20. Шнейдер Л. Б. Девиантное поведение детей и подростков. М.: Академ. проспект; Трикста, 2005. 336 с.

21. Шнейдман Э. Душа самоубийцы: пер. с англ. М.: Смысл, 2001. 132 с

22. Эйдемиллер Э. Г., Добряков И. В., Никольская И. М. Семейный диагноз и семейная психотерапия. Учеб. пособие для врачей и психологов. 2-е изд. , испр. и доп. СПб.: Речь, 2006. 352 с.

23. Anderson R. N. Deaths: Leading causes for 2000 // National Vital Statistics Reports. 2002, vol. 50 (16), p. 1-85.

24. Brent D. A., Mann J. J. Familial pathways to suicidal behavior -understanding and preventing suicide among adolescents // New England Journal of Medicine. 2006, vol. 355 (26), p. 2719-2721. doi:10.1056/NEJMp068195

25. Bridge J. A., Goldstein T. R., Brent D. A. Adolescent suicide and suicidal behavior //Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2006. No. 47, p. 372-394.

26. Burke T. A., Alloy L. B. Moving Toward an Ideation-to-Action Framework in Suicide Research: A Commentary on May and Klonsky (2015) // Clinical Psychology: A Publication of the Division of Clinical Psychology of the American Psychological Association. 2016, vol. 23 (1), p. 26-30. doi:10.1111/cpsp.12134;

27. Goodman R. Psychometric properties of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) // Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 2001, vol. 40, p. 1337-1345.

28. Joiner T. E. Why people die by suicide. Cambridge, MA: Harvard Univ. Press, 2005.

29. Kleiman E. M., Nock M. K. Real-time assessment of suicidal thoughts and behaviours // Current Opinion in Psychology. 2018, vol. 22. Р. 33-37. doi: 10.1016/j.copsyc.2017.07.026

30. Klonsky E. D., May A. M., Saffer B. Y. Suicide, suicide attempt and suicide ideation // Annual Review of Clinical Psychology. 2016, vol. 12, p. 307-330. doi:10.1146/annurev-clinpsy-021815-093204

31. Kovacs M. The children's depression inventory. New York: Multi-Health Systems, 1992.

32. Matthews J. D. Cognitive Behavioral Therapy Approach for Suicidal Thinking and Behaviors in Depression, Mental Disorders - Theoretical and Empirical Perspectives / R.Woolfolk. 2013. doi : 10.5772/52418.URL: http://www.intechopen.com/books/m disorders-theoretical-and -empirical-perspectives/cognitive-behavioral-therapy-approach-for-suicidal-inking-and -behaviors-in-depression (дата обращения 25.08.2013).

33. Miller A. B., Esposito-Smythers C., Leichtweis R. N. A short-term, prospective test of the interpersonal-psychological theory of suicidal ideation in an adolescent clinical sample // Suicide and Life-Threatening Behavior. 2015, vol. 46 (3), p. 337-351.

34. Miotto P., De Coppi M., Frezza M. et al. Suicidal ideation and aggressiveness in school-aged youths // Psychiatry Research. 2003, vol. 120, p. 247-255.

35. O’Connor R. C. Towards an integrated motivational-volitional model of suicidal behaviour // International Handbook of Suicide Prevention: Research, Policy and Practice / Eds. R.C. O’Connor, S. Platt, J. Gordon. Chichester: John Wiley & Sons, 2011, p. 181-198. doi:10.1002/9781119998556.ch11

36. Schaefer E. S. Children's reports of parental behavior: An inventory // Child Development. 1965. Vol. 36 (2). P. 413-424.

37. Spirito A., Esposito-Smythers C., Wolff J. Cognitive-Behavioral Therapy for Adolescent Depression and Suicidality // Child and Adolesc Psychiatric Clinics of North America. 2011. No. 20, p. 191-20.

38. Wenzel A., Beck A. T. A cognitive model of suicidal behavior: Theory and treatment // Applied and Preventive Psychology. 2008. No. 12, p. 189-201


Review

For citations:


Santalova E.A., Kiseleva O.V. Relations of parent-child relationships, social and school maladjustment and suicidal risks in adolescents. Reflexio. 2018;11(2):63-85. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/2658-4506-2018-11-2-63-85

Views: 389


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2658-4506 (Print)
ISSN 2658-6894 (Online)