Overcoming clip thinking in contemporary students
https://doi.org/10.25205/2658-4506-2018-11-2-181-207
Abstract
The article analyzes the problems associated with clip thinking in contemporary students. The history of information revolutions and of the changes they cause in society is considered. On this basis, the forecast is made about the consequences of the contemporary digital revolution. Based on the works of neuropsychiatrists M. Spitzer and T. Compernolle, the concepts of digital dementia and information pseudo-retardation are clarified. Based on author’s own pedagogical experience, practical recommendations are given on how to work with clip thinking in students. The experience of using the computer program Visual Understanding Environment and the technology of ontodesign in the educational process is analyzed. Recommendations are made for improving the process of higher education in connection with the digital revolution. The perspectives of the post-urban society in connection with computerization and the widespread availability of Internet are considered.
References
1. Барон Н. С. Люди, в которых мы превращаемся: цена постоянного нахождения на связи // Информационное общество. 2010. № 5. С. 18-29.
2. Гаврилова Д. А., Кузнецова Т. В., Шоколов А. Д. Онтодизайн как методологический инструмент // 55-я Международная студенческая научная конференция. Школьная секция: Информационные технологии. Новосибирск, 2017.
3. Годик Ю. О. «Цифровое поколение» и новые медиа // Медиаскоп: Электронный научный журнал факультета журналистики МГУ. 2011. № 2. URL: http://www.mediascope.ru/node/838
4. Еляков А. Д. Благо и зло: жгучий парадокс Интернета // Философия и общество. 2011. № 2. С. 58-76.
5. Ершова Р. В. Цифровое слабоумие как реалия информационного общества // Практическая психология образования XXI века: психологическое сопровождение образовательного процесса. Сб. науч. ст. и материалов ХIII Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием. М., 2015. С. 18-22.
6. Загидуллина М. В. Информационное общество в контексте Net-мышления // Вестн. Челябинского гос. ун-та. Серия Филология. Искусствоведение. 2012. № 5 (260). С. 48-51.
7. Игнатова Н. Ю. Многозадачность и успеваемость студентов // Открытое и дистанционное образование. 2014. № 3 (55). С. 5-11.
8. Карр Н. Пустышка: Что Интернет делает с нашими мозгами. СПб.: BestBusinessBooks, 2012.
9. Колин К. К. Информационная антропология: поколение Next и новая угроза психологического расслоения человечества в информационном обществе // Вестн. Челябинской гос. академии культуры и искусств. 2011. № 4. С. 32-36.
10. Компенролле Т. Мозг освобожденный: Как предотвратить перегрузки и использовать свой потенциал на полную мощь. М.: Альпина Паблишер, 2015.
11. Люди русской науки. Очерки о выдающихся деятелях естествознания и техники. / Сост. и ред. И. В. Кузнецов. М.; Л.: ОГИЗ, Гостехиздат, 1948. Т. 2.
12. Платон. Федр // Собр. соч.: В 4 т. М.: Мысль, 1993. Т. 2.
13. Шпитцер М. Антимозг: цифровые технологии и мозг. М.: АСТ, 2014.
Review
For citations:
Nechunaev V.V. Overcoming clip thinking in contemporary students. Reflexio. 2018;11(2):181-207. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/2658-4506-2018-11-2-181-207